Da ich den Thread zu den Soundtracks generell nicht mehr gefunden habe, eröffne ich das Thema einfach mal, mit dem Zusatz, dass es hier um die Expanded-Soundtracks geht.
Bislang sind folgende Soundtracks so von La-La Land Records erschienen:
Die another Day - 2 CDs
The World is not enough - 2 CDs
Tomorrow never dies - 2 CDs
Im Januar folgen nun die Expanded-Soundtracks zu Lald und Octopussy.
Besonders auf Octopussy freue ich mich tierisch, da von dem Soundtrack bisher ja gerade mal die Hälfte veröffentlicht wurde.
Der Preis ist mit ugf 40 Euronen nicht billig, aber es geht ja um Bond .
Zudem hab ich La-La Land Records heute mal kontaktiert und nach möglichen, weiteren Vös gefragt.
Weiß jemand, wie es um die Soundtracks zu MR und Tswlm steht?
Die wurden ja bisher auch echt stiefmütterlich behandelt.
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
2.
Der Score zu THE SPY WHO LOVED ME (1977) wurde seinerzeit vom Komponisten Marvin Frederick Hamlisch (1944 - 2012) mit einem Extra-Orchester neu eingespielt um die Tantiemen für die Musiker niedriger zu halten, so dass die Originalpartitur im Film dadurch automatisch eine andere ist. Wie es hier mit den originalen Masterbänder aussieht, ist in Nerdkreisen nie groß besprochen worden.
Bei MOONRAKER (1979) sind die Aufnahmen im Frühjahr 1979 unter der Leitung von John Barry Prendergast (1933 - 2011) in einem Pariser Studio entstanden und laut Autor Jon Burlingame heute angeblich nicht mehr auffindbar. Fans haben vor einigen Jahren versucht mittels Crowdfunding eine Neueinspielung durch das Prager Orchester unter der Leitung des Dirigenten Nic Raine zu finanzieren, welche hinsichtlich des Spendenbetrages auch aufgegangen wäre, aber in letzter Sekunde von Laurie Barry, der Witwe von John Barry gestoppt und somit verhindert wurde.
Damit lässt sich zum heutigen Zeitpunkt schwer abzuschätzen ob sich bei diesen beiden Bond-Soundtracks in näherer Zukunft, durch LaLaLand Records etwa, etwas tun wird.
Fakt zum jetzigen Zeitpunkt ist jedenfalls, dass mit der von Weta Digital entwickelten Software unter der Leitung von Regisseur Peter Jackson Musik nachträglich vom Mischband auf Einzeltrackspuren zurückgebracht werden kann, wie dies bei dem letzten Beatles-Song NOW AND THEN der Fall war, so dass man theoretisch die Originalpartituren aus den Filmen optimal extrahieren und der Zeit angepasst Zeit sauber abmischen könnte.
Diesbezüglich wird sich sicherlich in den nächsten Jahren durch KI noch einiges tun, so dass zu den anstehenden 50-jährigen Jubiläen der beiden Bond-Klassiker da sicherlich etwas machbar wäre – vorausgesetzt die Erben der verstorbenen Komponisten und EON Limited Production gäben ihre Zustimmung dazu.
.
Der Score zu THE SPY WHO LOVED ME (1977) wurde seinerzeit vom Komponisten Marvin Frederick Hamlisch (1944 - 2012) mit einem Extra-Orchester neu eingespielt um die Tantiemen für die Musiker niedriger zu halten, so dass die Originalpartitur im Film dadurch automatisch eine andere ist. Wie es hier mit den originalen Masterbänder aussieht, ist in Nerdkreisen nie groß besprochen worden.
Bei MOONRAKER (1979) sind die Aufnahmen im Frühjahr 1979 unter der Leitung von John Barry Prendergast (1933 - 2011) in einem Pariser Studio entstanden und laut Autor Jon Burlingame heute angeblich nicht mehr auffindbar. Fans haben vor einigen Jahren versucht mittels Crowdfunding eine Neueinspielung durch das Prager Orchester unter der Leitung des Dirigenten Nic Raine zu finanzieren, welche hinsichtlich des Spendenbetrages auch aufgegangen wäre, aber in letzter Sekunde von Laurie Barry, der Witwe von John Barry gestoppt und somit verhindert wurde.
Damit lässt sich zum heutigen Zeitpunkt schwer abzuschätzen ob sich bei diesen beiden Bond-Soundtracks in näherer Zukunft, durch LaLaLand Records etwa, etwas tun wird.
Fakt zum jetzigen Zeitpunkt ist jedenfalls, dass mit der von Weta Digital entwickelten Software unter der Leitung von Regisseur Peter Jackson Musik nachträglich vom Mischband auf Einzeltrackspuren zurückgebracht werden kann, wie dies bei dem letzten Beatles-Song NOW AND THEN der Fall war, so dass man theoretisch die Originalpartituren aus den Filmen optimal extrahieren und der Zeit angepasst Zeit sauber abmischen könnte.
Diesbezüglich wird sich sicherlich in den nächsten Jahren durch KI noch einiges tun, so dass zu den anstehenden 50-jährigen Jubiläen der beiden Bond-Klassiker da sicherlich etwas machbar wäre – vorausgesetzt die Erben der verstorbenen Komponisten und EON Limited Production gäben ihre Zustimmung dazu.
.
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
3MR (40 Jahr Jubiläum) und OHMSS (50 Jahr Jubiläum) hätte ursprünglich Ende 2019 bei La-la Land Records erscheinen sollen, wurde dann aber von EON blockiert damit es die Promotion zu NTTD nicht stört.
Die Originaltonbänder von MR sind auf jeden Fall noch vorhanden, dass war ein jahrelanges Gerücht dass die Original-Tapes nicht mehr da wären.
Dies trifft wohl nur auf die ersten 3 Bondfilme zu, da dürfte es leider keine Original-Aufnahmen mehr geben.
Hier gibts eine Tracklist der Recording Session von LTK auf Michael Kamens Seite, hoffen wir mal dass da auch bald der komplette Score erscheint, Hörproben gibt es da auch
https://www.michaelkamen.com/catalogue/licence-to-kill
Die Originaltonbänder von MR sind auf jeden Fall noch vorhanden, dass war ein jahrelanges Gerücht dass die Original-Tapes nicht mehr da wären.
Dies trifft wohl nur auf die ersten 3 Bondfilme zu, da dürfte es leider keine Original-Aufnahmen mehr geben.
Hier gibts eine Tracklist der Recording Session von LTK auf Michael Kamens Seite, hoffen wir mal dass da auch bald der komplette Score erscheint, Hörproben gibt es da auch
https://www.michaelkamen.com/catalogue/licence-to-kill
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
4Hier auch eine komplette Übersicht des AVTAK Score, hoffentlich kommt der auch bald raus
01 Gun Barrel* (0.25)
02 Snow Job
03 Gidea Park ‘California Girls’ (0.41)
04 Snow Job Continued & Helicopter Crash* (0.44)
05 Five Days To Alaska* (1.12)
06 A View To A Kill (Main Title) (3.20)
07 Microchips* (0.51)
08 Pegasus Wins - To Paris* (0.32)
09 Eiffel Tower Restaurant Source* (0.36)
10 Butterfly Act* (1.11)
11 May Day Jumps
12 Wedding Boat Source (A View To A Kill - Dixieland Version)* (0.30)
13 May Day Escapes With Zorin* (0.24)
14 Bond Arrives At The Chateau* (0.27)
15 Pegasus Disappears* (0.36)
16 Another Wealthy Owner* (0.36)
17 Bond Meets Stacey
18 Pegasus’ Stable
19 A Night With May Day* (1.19)
20 Tibbett Gets Washed Out
21 Horse Chase* (0.54)
22 Bond Escapes Roller
23 Physiological Freak* (0.25)
24 Project Main Strike* (0.18)
25 Dropping Out* (0.17)
26 What A View…To A Kill* (0.25)
27 Bond Underwater
28 May Day Discovers The KGB Agent* (1.20)
29 Jacuzzi Source* (1.34)
30 Tailing Stacey* (0.42)
31 Fight At Stacey’s House* (2.03)
32 Wine With Stacey
33 Unusual Earthquake Epicentre* (0.23)
34 Fanfare* (1.03)
35 He’s Dangerous
36 Destroy Silicon Valley
37 May Day Hot On The Heels* (1.16)
38 Stacey’s Lucky Escape* (0.26)
39 Airship To Silicon Valley
40 May Day Bombs Out
41 Stacey Picked Up By The Airship* (0.24)
42 Approaching The Golden Gate Bridge* (0.46)
43 Stacey Attacks (0.10)
44 Golden Gate Fight
45 Cleaning Up A Few Details* (1.22)
46 A View To A Kill (End Title)
BONUS
47 A View To A Kill (Music Video Version)
48 A View To A Kill (12” Remix)
49 Bond Meets Stacey (Alternate Version)
50 Pegasus’ Stable (Extended Version)
51 Stacey Attacks (Extended Version)
52 Golden Gate Fight (Extended Version)
53 Chuck Lee Car Radio Source* (0.20)
54 Vivaldi ‘The Four Seasons - Spring’
55 Vivaldi ‘The Four Seasons - Autumn’
56 Tchaikovsky ‘Swan Lake, Op. 20’
*22 minutes approx. unreleased music
Notes:
As per many of the OSTs, quite a few of the musical ’scene setters’ are missing, such as Bond’s arrival in Paris and the beautiful cue when Bond arrives at the Chateau with Tibbett. There’s a cue which is very reminiscent of the strings in the main theme of OHMSS as the helicopter explodes in the pre-title sequence, but it is barely audible because of the SFX. Other notable missing cues include the saxophone-driven and french horn/strings version of AVTAK when Bond seduces May Day and Stacey in the shower respectively, the fight at Stacey’s house (which is a variation on the ‘Snow Job’ main action theme but with the inclusion of the James Bond theme) and variations on the ‘Project Main Strike’ theme.
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
5Hier eine gute Zusammenfassung
Dr. No
Master tapes to the first three films - Dr. No, From Russia With Love and Goldfinger - were not found at EMI’s Abbey Road vaults in London in 2003 during the remastering project, where most of the expanded Bond material was kept. There is a long assumption that these tapes have been lost.
From Russia With Love
Dave Norris, an engineer on the new Live & Let Die and Octopussy releases, was asked why From Russia With Love wasn’t considered on its sixtieth anniversary, “Nothing new/alternate or extra exists on FRWL (trust me, we looked).” He later elaborated, “What I meant was that nothing of the unreleased music exists anywhere (hence the looked comment), so this score cannot be expanded for CD.”
Goldfinger
I thought that the original tapes had been discovered because of the emergence of previously unreleased material in 1992 for the 2 disc ‘The Best Of James Bond’ release (Death Of Tilly, Pussy Galore’s Flying Circus, etc). I was mistaken though, as those cues were in fact on the original British LP. They are likely lost, as above.
Thunderball
There were hopes in 2003 to release this as a 2 CD album, as there was lots of material which couldn’t fit onto one CD, but the idea was nixed because of money. As per Lukas Kendall, “Between unreleased cues, the alternate ‘Street Chase,’ the two vocal versions of ‘Mr. Kiss Kiss Bang Bang,’ and two instrumental pop covers from the Abbey Road tapes (‘Thunderball’ and ‘Mr. Kiss Kiss Bang Bang’ with twangy electric guitars and orchestra), there’s probably another 20 to 30 minutes of music.” There’s also the instrumental only version of the main title, as Tom Jones recorded his vocals separately. The film is sixty years old next year and the material exists, so I imagine this is quite likely for expansion/remastering.
You Only Live Twice
This is probably low down on the priority list, given that the 2003 CD saw all previously unreleased material released, with the exception of the instrumental of the main title (Nancy Sinatra recorded her vocals separately). It could be remastered again though, as per Live & Let Die, but it sounds doubtful that there’s any new or alternate material to be shared.
On Her Majesty’s Secret Service
This was mooted for expansion for the 50th anniversary of the film in 2019, but EON didn’t want anything to detract from the then imminent release of the No Time To Die soundtrack. Like the Thunderball release in 2003, there was over twenty minutes of missing music which had been sourced, but couldn’t fit onto one CD. The material exists and is easily accessible, so this is a very likely contender. It’s also the fifty fifth anniversary of the film this year and we know how La La Land Records love an anniversary…
Diamonds Are Forever
Again, this is probably low on the priority list, given that the 2003 CD saw nearly all previously unreleased and alternate material released, with the exception of one sting and the longer version of the title song by Shirley Bassey that featured an additional verse. This couldn’t be cleared because of rights issues in 2003. The album could be remastered again though.
Live & Let Die
https://lalalandrecords.com/live-and-le ... -2-cd-set/
The Man With The Golden Gun
In 2003 EMI were going to try to remix and expand both Live & Let Die and The Man With The Golden Gun from the 16-track tapes that had been discovered at Abbey Road. As the transfers were being completed, it was apparent that the process was becoming too expensive and time-consuming, so TMWTGG fell by the wayside. Lukas Kendall remarked at the time, ”Had I known we could only do one of the early Moores, I would have suggested the Barry score rather than the George Martin one - but I didn’t, so we couldn’t.” Given that the material has been sourced, the demand for the substantial amount of music missing from the 1974/2003 release and the fact that it’s the fiftieth anniversary of the film this year, this is probably quite plausible.
The Spy Who Loved Me
Lukas Kendall remarked in 2003, “There are 24-track tapes of The Spy Who Loved Me at Abbey Road, but I don’t know if these are for the film soundtrack or the LP re-recording; furthermore, 24-track mixes are very time-consuming and expensive.” Twenty years have passed since then, so hopefully the tech has improved and the digitisation will be easier. It remains to be seen if these tapes are for the film score or album record. At any rate, this film and Moonraker are probably the expanded releases most clamoured for by fans, so demand is certainly there.
Moonraker
There’s been a long-standing and, ultimately, false rumour that the tapes for Moonraker are lost. It likely started when the tapes couldn’t be found in the Abbey Road vaults for the 2003 project, likely because the score was recorded in Paris. This was another soundtrack mooted for expansion by La La Land Records in 2019 for the film’s 40th anniversary, perhaps indicating that someone has successfully tracked down the tapes. It’s well documented how desperate fans are for an expanded version of this score and it’s now the forty fifth anniversary of the film, so who knows…
For Your Eyes Only
The Rykodisc release in 2000 indicates that the original tapes have been found. Rykodisc were likely limited fitting all the material onto one CD, so there are still quite a few missing cues from the film. Incidentally, the sheet music for the score has recently been published (https://neumation-music.com/products/bi ... full-score), so there’s always the re-score option if a further expansion/remaster doesn’t emerge soon
Octopussy
https://lalalandrecords.com/octopussy-4 ... -2-cd-set/
A View To A Kill
A View To A Kill was recorded in London, but apparently the tapes were not at Abbey Road in 2003. This is not to suggest that they don’t exist, but they may require more digging and investigation stateside (some of the missing music from Thunderball was found in the US). Hopefully, given the demand for the forthcoming Octopussy expansion (the 2000 copies from the initial batch have sold out), LLLR can see that there’s a lot of love for the later Barry soundtracks and they’ll pursue this. Perhaps Nic Raine could even lend a hand
The Living Daylights
As per For Your Eyes Only, the 1998 Rykodisc release indicates that the original tapes have been found. All the material likely couldn’t fit onto one CD, given that there are still quite a few missing cues from the film. It’s the fortieth anniversary of the film in 2027, so maybe we’ll see an expansion then, but I don’t imagine it’s currently high on the agenda.
Licence To Kill
This one is entirely plausible and I would argue quite likely, given the mess of the original OST release. The new Michael Kamen website lists all the cues, including alternates and overlays, alongside unreleased audio samples: https://www.michaelkamen.com/catalogue/licence-to-kill . This indicates that his Estate are in possession of the music and La La Land Records appear to have a good relationship with them (see the recent Die Hard release). The soundtrack was also mooted for expansion in 2019 (see also On Her Majesty’s Secret Service and Moonraker). It’s the thirty fifth anniversary of the film this year, so who knows…
Goldeneye
The OST is lacking a lot of music from the film and time has been kinder to this release following its initial savage reception, so fan demand is there for an expansion. I’ve never come across chatter about the tapes, but hopefully Eric Serra and John Altman are in possession of them. Serra’s score is predominantly electronic, so hopefully he has digital files which will make them easier to expand and remaster. They’ll need to be married with Altman’s orchestra arrangements however (which may be separate). This is pure speculation though. Interestingly, at least one important part of the score exists on tape - John Altman’s tank chase. He uploaded it to SoundCloud a few years ago () and Lukas Kendall remarked in 2003, “The only other thing that fell by the wayside due to a lack of time and money was the tank chase from GoldenEye (the Bond theme arranged by John Altman), which was recorded on fancy modern digital tape that required expensive equipment to transfer.” It’s the thirtieth anniversary of the film next year, so it’s a distinct possibility.
Tomorrow Never Dies
Likely as complete as we’ll ever get: https://lalalandrecords.com/tomorrow-ne ... -2-cd-set/
The World Is Not Enough
Likely as complete as we’ll ever get: https://lalalandrecords.com/world-is-no ... -2-cd-set/
Die Another Day
Likely as complete as we’ll ever get: https://lalalandrecords.com/die-another ... -2-cd-set/
Casino Royale
Given that nearly all of the music has been released and that the score wasn’t recorded that long ago (so it’s in less need of remastering), this is low on the priority list. It would be nice to have all the cues in one place though and David Arnold clearly has a good relationship with La La Land Records. Twentieth anniversary in 2026 perhaps?
Quantum Of Solace
Ditto Casino Royale, although there are some cues missing. Again, it would be great to have all of the cues on one double album (the end gun barrel music, Four Tet’s ‘Crawl, End Crawl’, etc.)
Skyfall
There are a lot of cues missing from the OST, but demand from fans probably isn’t very high for this release.
Spectre
I calculated that there’s nearly an hour and twenty minutes of missing music from this score, but again demand probably isn’t that high for it. I believe that La La Land Records have expanded and remastered some of Thomas Newman’s other scores, so perhaps the relationship could continue with a Bond release.
No Time To Die
Again, there’s a lot of missing music from this score. Hans Zimmer’s website attests to numerous alternate takes of cues (https://hans-zimmer.com/discography/1/project/3496) and he’s been known to later release complete versions of his scores, so it’s plausible. As per Thomas Newman’s efforts, there probably isn’t a huge demand from fans currently.
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
6Sehr interessanter Podcast mit dem Produzenten Neil S. Bulk über die Veröffentlichungen der Expanded Scores von LALD und OP
Ab Min. 45
Ab Min. 45
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
7Danke dir herzlich für deine Ausführungen, Berni. Das ist ja wirklich der Hammer.
Dann darf man garantiert mit weiteren tadellosen Veröffentlichungen rechnen.
Doof, dass wegen NTTD, die Vö zu Moonraker gestrichen wurde :/.
Hat denn schon jemand die Expanded-Soundtracks zu LALD und OP?
Dann darf man garantiert mit weiteren tadellosen Veröffentlichungen rechnen.
Doof, dass wegen NTTD, die Vö zu Moonraker gestrichen wurde :/.
Hat denn schon jemand die Expanded-Soundtracks zu LALD und OP?
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
8.
Die beiden expanded Scores zu LIVE AND LET DIE und OCTOPUSSY sind heute bei mir eingangen nachdem ich sie Weihnachten bestellt hatte.
.
Die beiden expanded Scores zu LIVE AND LET DIE und OCTOPUSSY sind heute bei mir eingangen nachdem ich sie Weihnachten bestellt hatte.
.
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
9Am 1. Oktober kündigt (in goldenerer Schrift) Lalaland Records mind. 1 neuen Bond-Soundtrack an.
Vermutlich erstmals den kompletten Soundtrack von TMWTGG zum 50-jährigen Jubiläum. Es wird auch spekuliert ob es sich auch um Goldfinger (60-Jahr Jubiläum) handeln könnte, allerdings existieren die Mastertapes nicht mehr, so war bisher die Meinung, in ein paar Tagen sind wir aber schlauer
Vermutlich erstmals den kompletten Soundtrack von TMWTGG zum 50-jährigen Jubiläum. Es wird auch spekuliert ob es sich auch um Goldfinger (60-Jahr Jubiläum) handeln könnte, allerdings existieren die Mastertapes nicht mehr, so war bisher die Meinung, in ein paar Tagen sind wir aber schlauer
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
10Ich warte auch auf Octopussy!Michael3390 hat geschrieben: 8. Januar 2024 23:20 Da ich den Thread zu den Soundtracks generell nicht mehr gefunden habe, eröffne ich das Thema einfach mal, mit dem Zusatz, dass es hier um die Expanded-Soundtracks geht.
Bislang sind folgende Soundtracks so von La-La Land Records erschienen:
Die another Day - 2 CDs
The World is not enough - 2 CDs
Tomorrow never dies - 2 CDs
Im Januar folgen nun die Expanded-Soundtracks zu Lald und Octopussy.
Besonders auf Octopussy freue ich mich tierisch, da von dem Soundtrack bisher ja gerade mal die Hälfte veröffentlicht wurde.
Der Preis ist mit ugf 40 Euronen nicht billig, aber es geht ja um Bond .
Zudem hab ich La-La Land Records heute mal kontaktiert und nach möglichen, weiteren Vös gefragt.
Weiß jemand, wie es um die Soundtracks zu MR und Tswlm steht?
Die wurden ja bisher auch echt stiefmütterlich behandelt.
James Bond Expanded-Soundtracks
11.
Die neuesten Veröffentlichungen in Sachen "Bond Expanded-Soundtracks" stehen zu Ende diesen Jahres jetzt an:
THE MAN WITH THE GOLDEN GUN und MOONRAKER
Quellen:
https://007store.com/de-de/collections/ ... 7254603137
https://007store.com/de-de/collections/ ... 7247590785
.
Die neuesten Veröffentlichungen in Sachen "Bond Expanded-Soundtracks" stehen zu Ende diesen Jahres jetzt an:
THE MAN WITH THE GOLDEN GUN und MOONRAKER
Quellen:
https://007store.com/de-de/collections/ ... 7254603137
https://007store.com/de-de/collections/ ... 7247590785
.
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
12Auf Lalaland Records gibts auch einige Hörproben der Scores, einige Stücke von MR haben es nie in den Film geschafft
Launch Program Commence And I Bid You Farewell
https://johndadlez.com/MP3/Moonraker_45 ... CAIBYF.mp3
Auch der Anfang (Freefall) ist etwas anders
https://johndadlez.com/MP3/Moonraker_45 ... _LLAFS.mp3
Launch Program Commence And I Bid You Farewell
https://johndadlez.com/MP3/Moonraker_45 ... CAIBYF.mp3
Auch der Anfang (Freefall) ist etwas anders
https://johndadlez.com/MP3/Moonraker_45 ... _LLAFS.mp3
There are six completely unused score cues on the new "Moonraker" CD. The second part of "Globes Destroyed" (the sample on the LLL page) is one of those six. The film tracks "Flight Into Space."
Neil
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
13Die Klangqualität ist ja offenbar wirklich mega.
Hab mir jetzt alle Soundtrack bestellt. Ein teurer Spaß, aber muss eben sein.
Krass, wenn man überlegt, wie lange diese Schätze nicht zugänglich waren.
Aufgrund der Klangqualität, würde ich die restlichen Scores sogar upgraden, wenn sie erscheinen.
Bin tatsächlich etwas verwundert, dass die Ankündigung hier nicht mehr Jubel ausgelöst hat.
Für mich definitiv ein Herzenswunsch, der da in Erfüllung geht .
Hab mir jetzt alle Soundtrack bestellt. Ein teurer Spaß, aber muss eben sein.
Krass, wenn man überlegt, wie lange diese Schätze nicht zugänglich waren.
Aufgrund der Klangqualität, würde ich die restlichen Scores sogar upgraden, wenn sie erscheinen.
Bin tatsächlich etwas verwundert, dass die Ankündigung hier nicht mehr Jubel ausgelöst hat.
Für mich definitiv ein Herzenswunsch, der da in Erfüllung geht .
Re: James Bond Expanded-Soundtracks
14Ja leider sind hier im Forum ganz wenige Fans der Bond-Soundtracks, im englischen Bond Forum mi6 sieht dass schon komplett anders aus, ich freu mich auch mega auf beide Releases, und vielleicht gibts zu Weihnachten auch noch eine Ankündigung für OHMSS (55 Jahr-Jubiläum)